Superbussin anatomiaa Turussa

Superbussi on työnimi. Se on kuin raidejärjestelmä, mutta liikkuu kumipyörillä. Ei sen kummempi. Kalusto voi olla yksi tai useampinivelinen bussi (24 m / 110 henk). Toki ilman niveltäkin, liikennöintitarpeen mukaan.
Keksintö käyttää saasteetonta kaasua, sähköä tai niiden yhdistelmiä. Tulevaisuudessa ehkä polttokenno tai magneettijärjestelmätkin lienevät mahdollisia. Teoreettisen käyttöikänsä (16 v) päätyttyä superbussilla on jälleenmyyntiarvo.

Superbussi huristaa omia etuoikeutettuja kaistojaan. Ne sijaitsevat vierekkäin molempiin suuntiin keskellä bulevardia ja hiukan muuta katutasoa ylempänä. Järjestely on oivallinen viranomais- ja hälytysajoneuvojen tarpeisiin.
”Köyhän miehen” suberbussi olisi etuoikeutetut korotetut bussikaistat.

Pysäkit sijaitsevat korokkeilla. Ne ovat laadukkaita sekä muotoiltu ympäristön tyylin mukaisiksi. Niillä on moderni infojärjestelmä kuulutuksineen, lipunmyyntiautomaatti sekä turvakamera. Valaistus, sääsuoja, näkyvyys ja turvallisuus ovat laadukkaita.
Pysäkin ja bussin lattiatasot yhtyvät. Keksintö pysähtyy aina samalle kohdalle. Esteettömyys on huomioitu kiintein merkinnöin tantereeseen sekä bussista ponnahtavalla kielellä.
Kadussa, pysäkkien molemmissa päissä on huomiokoroke sekä liikennevalot. Pysäkkien välit ovat keskimäärin 500 m.

Superbussin infra henkii pysyvyyttä ja turvallisuutta. Havainnoitsija tietää, että ollaan kaupunkikehityksen ja sivistyksen parissa. Kaupunkisuunnittelija puolestaan varmistuu siitä että maankäyttö ja kaupunkirakenne ovat ennakoitua ja pysyvää. Myös minitorikauppa ja kioskit menestyvät pysäkkien tuntumassa.
Superbussi on osa joukkoliikennejärjestelmää. Onnistuakseen se on liityntäpysäköintineen synkronoitava muuhun liikenteeseen ja logistiikkaan. On hahmotettava tulevaisuuden iso kuva! Se ei ole joko tai.

Kun kysyin nantesilaiselta madamelta heidän järjestelmästään, sain vastauksen: ” Sillä ei ole väliä mitä saasteetonta tekniikkaa tai energiamuotoa keksintö käyttää. Tärkeää on että se tulee ja liikkuu täsmällisesti, yhteydet ovat joustavia sekä esteettömiä. Hänen mielestään poliitikot ylireagoivat lyhyellä aikavälillä, mutta alireagoivat pitkällä” – varsinkin joukkoliikenteessä.
Madame selitti, että on tärkeää luoda joukkoliikennevisio ja noudattaa sitä kehitysksen ja voimavarojen puitteissa. ”Toimiva järjestelmäkeju on Nantesissakin jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus”, hän muistutti.

Mikael Miikkola
Turkulaisen veteraanipoliitikon (ps) matkakertomus Nantesista

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s