Turun pormestarimalli käy, toimii ja kukkuu

Turun pormestarimalli on kuin morsiamen asu: hiukan Helsingistä, vähän Tampereelta ja runsaasti turkulaista luomua. Kun järjestelmää näinä suurten mullistusten aikoina on työstetty piisaa epäilijöitä. Meitä on yhä. Mutta apparaatti käy kuin käkikello…

Hallintosääntö on poliittisen pelimme sääntökirja. Vaalikauden toiminnan johtoajatuksena on pormestariohjelma. Se rakentuu Turun visiosta, strategiasta sekä erilaisista ohjemista ja suunnitelmista. Keskeisimpiä siinä ovat strategiamme viisi kärkihanketta. 

Kaikki kaupunginvaltuustoon tulevat asiat valmistelee ja toteuttaa kaupunginhallitus.

Pormestari on operatiivinen johtaja. Hänen esikuntapäällikkönään toimii kansliapäällikkö. Hän johtaa henkilöstöä ja hallintoa.

Kaupunkimme päätöksenteon ikiongelma on ollut jahkailu. Asioita on palautettu ja jätetty pöydälle.Sotilaskielellä nynnyilty ja tupeksittu. 

Uudessa pelikirjassamme eri palvelualueiden valmentajina toimivat apulaispormestarit. He muodostavat keskisuurten valtuustoryhmien johtajien (apuvalmentajat) kanssa myös laajennetun pormestaritoimikunnan. He välittävät tietoa etsiäkseen yhteistä pelin henkeä.

Demokraattisen kulissityön huipentuma on pormestarin johdolla toimiva, kaikkien valtuustoryhmien puheenjohtajien muodostama ryhmänjohtajisto. Se kokoontuu pormestarin kutsusta sekä aina ennen valtuuston kokousta. Siellä leivotaan konsensus ja torjutaan kokoustemppuilu.

Kun samat henkilöt toimivat sekä kaupungin että puolueittensa korkeimmissa päätöksentekoelimissä, on notkeata välittää luotettavaa tietoa omalle ryhmälle. Ja päinvastoin. 

Pormestarilla on siten mahdollisuus muodostaa reaaliaikainen ja uskottava tilannekuva voimakentistä. Hän voi myös sukkelasti suunnata kaupungin johtoryhmän jakamaan tietoa eri valtuustoryhmille tai kutsua koolle ryhmiensä päätöksentekoon valtuuttamat edustajat. Se on pormestarimallin tuomaa tuoretta notkeutta.

Järjestelmä on jo kaatanut poliitikkojen ja virkahenkilöstön välisiä aitoja. Kaupunginhallituksen aamukoulut, seminaarit ja katselmukset ovat havainnollisesti taustoittaneet hankkeita. Ne ovat parantaneet viestintää ja lisänneet keskustelua sekä luottamusta. Toteutettuina tuoreet infra- ja tilahankkeemme ovat pysyneet taloudellisissa raameissaan.

Pormestarimalli on myös nopeuttanut päätöksentekoa ja siten säästänyt yhteisiä varojamme. Esimerkiksi viime vuodelta lienee säästynyt liki 200 000 € kaupunginhallituksen kokouspalkkioita. 

Turun pormestarijärjestelmä sekä -ohjelma ovat saaneet muhia sovussa, Oppositiota ole. Kaikki valtuustoryhmät hyväksyivät pormestariohjelman. Siihen lienee vaikuttanut myös onnistuneet virkahenkilö-sekä pormestarivalinnat. Päätösvalta on painottunut pitkäjänteisesti visioiville virkahenkilöille.  

Konsensus on löytynyt usein jo asioiden valmisteluvaiheissa. Myös pormestariohjelman kirjaukset ja taloudelliset raamit ovat hillinneet puolueiden poliittista irrottelua. Se tulee näkymään etenkin Turun vuosien 2023 – 26 toiminta- ja taloussuunnitelmasta päätettäessä. 

Nyt laaditaan vain ”palvelukokonaisuuksien  kootut tarpeet vastaan kansliapäällikön laatima ns. pormestarin esitys.” Se tukeutuu pormestarisopimukseen ja realismiin. 

Talousraamit tuskin paukkuvat. Puolueet voivat korkeintaan mediassa rummuttaa painotuksiaan ja jaella vaalilupauksia. Valtuustosaliin se eivät yllä.

Aamulla 14.11. ennen valtuuston talousarviokokousta valtuustoryhmien puheenjohtajat hyväksyvät nöyrästi kupletin juonen. Käsikirjoituksesta ei poiketa.

Turun pormestarimalli kypsyy kuin painekeittimessä. Uusi Turku” organisaatio saataneen kypsäksi vasta ensi vaalikaudeksi. 

Mutta eihän mikään resepti ruokaa valmista ja siitä nauti. Sen nauttivat päättäjiinsä tyytyväiset turkulaiset. Nyt politiikka on nyt saanut kasvot. Lastu lentää. Mutta miten kansalaisten tyytyväisyys mitataan?

Kykenemme kyllä reagoimaan ”katseella” reaaliaikaisesti talouden osavuosikatsauksiin, mutta taloudellinen konkretia on hakusessa. Ensi vuosi 2023 sujunee kohtuullisesti. Vuosista 2024 -2026 tulee pahasti takkiin. Alijäämät suhteellisesti tuplaantuvat, sillä tulopohja lähes puolittuu hyvinvointialuuudistuksen seurauksena. 

Turun velka ja vastuut lisääntyvät. Maksajille tulee kertoa ymmärrettävästi miten asiat ovat. 

Demokratian avoimuus on näet parasta puhtautta.

Mikael Miikkola

Turun valtuuston vpj (ps)

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s